Thursday, January 4, 2007

Mitt nye bryggeri

Jeg bestilte 2 Coleman Xtreme kjølebokser fra Ebay som kostet med 30$ pr stk og ca 90$ pr stk i frakt. De er på ca 66L så jeg bør kunne meske ca 18-20 kg malt i dem.

Jeg har montert en Zymico Bazooka screen i den som "silbunn"



De ser ikke store ut på bildet, men det er de. ENORME.. Husk god plass(noe ikke jeg har)
:-) Nok en gang Blichmann kraner. BLING BLING!

Jeg er Blichmann tilhenger. Jeg vet det er jålete, men jeg digger å se det blinke i Blichmann logoer når jeg brygger.....








Dette er den nye bryggekjelen min. Den er på 150L (60x55). Jeg kjøpte den gjennom Petit Agentur for ca 4800kr. Den kostet egentlig en del mer så han var snill og ga meg en god pris.

Jeg undersøkte en del med sveisere, storkjøkken etc før jeg kjøpte, men det beste tilbudet var fra dem på 7500kr.
















Jeg har montert en Zymico Bazooka screen i bunn av gryta for å filtrere, hel humle og annet gunk jeg måtte putte oppi.
Denne må jeg nok skifte ut pga
1. Den er for grovmasket
2. Hullet er montert så nærme bunn som mulig, men jeg har regnet ut at jeg mister ca 10L som vil ligge igjen.
Jeg vil derfor montere en hopstopper, de har også en slags "racking arm" som går helt nederst i gryta for å få med mest mulig av vørteren.

























Brenneren var noe av det jeg syns var vrient å velge, men jeg endte opp med en fra USA. Det er en Bayou classic brenner, den har en effekt på ca 65-75kw så den klarer å koke opp vørter ganske kjapt. Jeg måtte skifte ut en del på regulatoren for å få den til å passe, men det var ingen problemer for gutta på Propanhuset.



7 comments:

grove said...

Det er en *feit* brenner! Hvor finnes forresten Propanhuset?

fei said...

Det er den sjappa som ligger på andre siden av smartclub. De reklamerer for peiser etc..

Anonymous said...

Genialt nytt bryggeri for å si det enkelt.. Du må lage en skikkelig show-case av dette snart du har alt på plass, og får tid til å arrangere litt og trykke på avtrekkeren. ;-)

Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet.. Hvorfor to slike kjølebokser? Trenger du strengt tatt ikke bare en?

fei said...

Du bruker en til varmtvann og en til malt. Der du har gryte med vann som renner i meskekaret bruker jeg en kjøleboks med vann som renner i meskekaret.

Unknown said...

Ahhh.. Javisst! Tenkte meg ikke om helt der. Enda en potensiell bruk for eksisterende kjele ;-)

Anonymous said...

Thanks a lot many for the appealing as well as informative opinions so far.
Much food items with regard to imagined. Quite a few provocative tips plus opinions around.
I can not say that I agree with everything else that you claim however if i didnrrrt
know this legitamecy of this write-up I'd always be badly informed for a understanding.
Also see my webpage: Height Exercises

Anonymous said...

Hi there, recently I enrolled using a email
list with a few web marketing web site and now I keep finding so many
electronic mails inside my email address it practically damaged this email address contact information.

Along with the unsubscbribe weblink fails either.
Are you able to being a tumblr propose everyone what to
do, for the reason that I'd personally really like to hold this kind of current email address.
Look at my website ... Female Car Insurance