Thursday, January 4, 2007

Blichmann Beergun

Dette var en dings jeg hadde siklet på lenge så jeg var som en skolegutt når jeg fikk den i posten.
Den fungerer ved at man fyller flasker rett fra fat ferdig karbonert som en motrykksfyller, bare mye enklere.



Man kobler på slangen til ølfatet(på toppen) og slangen til co2 flasken.

Den knappen jeg har fingeren på er for å "purge" co2 i flasken og den med svart gummi på er for å fylle øl. Alt er gjort med en hånd.

For å unngå skum er det noen viktige punkter å ta hensyn til.

1. Kjøl ned flaskene man skal bruke.
2. Spray en slump Co2 i bunn av flasken
3. Klem avtrekkeren helt i bunn rask
4. Ha flasker klart, om man venter for lenge blir ølet i slangen varmt og da skummer det.

Jeg bruker hurtigkoblinger fra Biltema som er beregnet for lufttrykk for å forenkle skifte mellom beergun og vanlig gasstilkobling
For å rense den fyller jeg litt stoutrens i et fat som jeg kjører gjennom slangen og beergun noen minutter.

5 comments:

Anonymous said...

Har du brukt beergunen enda? Har du den enda? Kunne vært morsomt å prøve den en gang hvis mulig :-)

Hva var forresten prisen, og er den verdt det? Fat er selvsagt "way to go", men det kan være fint å ha noen flasker av hvert brygg som man kan ta med seg eller gi bort til trengende :-)

fei said...

jeg har brukt den mange ganger. Om den er verdt prisen.... tja man kan gjøre det med en picnic faucet og slange også....

fei said...

Den kostet ca 800kr

Unknown said...

Picnic faucet og slange blir vel noe rimeligere enn 800,-
Litt stiv pris for å kunne tappe kjapt på flasker med en hånd, eller hva?

fei said...

Neida...

:-)