Thursday, January 4, 2007

Mitt "gamle" bryggeri

Det første jeg brukte for å lage øl var en hyttekjele som jeg hadde kjøpt på jernia. Den var på 19L og den fungerte helt greit til ekstrakt. Jeg brygget highgravity øl som jeg vannet ut for å oppnå ønsket volum.



Når jeg skulle over til all-grain måtte jeg skifte. Jeg kjøpte da et meskekar fra Atle Holgar(petit) på 30 L og en 30 L kjele fra humle.se som har 2 kw varmeelement.



Jeg isolerte det med et liggeunderlag for å slippe varmetap under meskingen. Fungerte bra faktisk, mistet bare 0,5c



Sølvpapir med masse hull fungerer som bare fy for å fordele skyllevannet i meskekaret. Billig, enkelt og greit.
Tappekran fra biltema er montert.

Det funger bra, men problemet er volumet. Jeg syns 25 liter er litt lite å ende opp med etter så mye arbeid så det var grunnen til å kjøpe nytt større bryggeri.

No comments: