Monday, February 5, 2007

Blichmann Therminator

Jeg kjøpte meg en Blichmann Therminator for noen mnd siden. Den skal kunne kjøle ned 40L på under 5min.
Husk å kjøpe med Back flush assembly om du skal ha denne eller shirron platekjølerenen selv. Da kan du koble kjøleren til vannkranen hjemme å spyle gjennom den etter bruk, sparer deg for mye arbeid. Blichmann selger også hurtigkoblinger til vørtersiden i rustfritt stål til en rimelig penge.
Det følger med en festeanordning med kjøleren. Du skrur platen på bildet fast i vegg, hylle etc. Derfra er det lett å skru av/på selve kjøledelen .
Back flush hose assembly.

Som du ser er den enkel i bruk.



Her ser du konkurentene til Therminator.
Som du ser på shirron kjøleren så har den langt færre plater til å kjøle ned vørteren med. Shirron har 10 plater, Therminator har 40.... I rest my case.

HUSK!!! . Om du kjøper en platekjøler fra usa, shirron eller therminator så bruker de helt spesielle gjenger på vanntilkoblingen. De hageslange tilkoblingene vi har i norge passer IKKE, man får skrudd dem inn et lite stykke, men ikke nok. For å være sikker så bør man bestille overganger fra GHT til MPT.
Som feks denne her.
http://morebeer.com/product.html?product_id=17391
Da kan du bruke vanlige koblinger fra Gardena eller Biltema.


Her er en sammenligning av Shirron, Therminator og en motstrømskjøler.
http://www.blichmannengineering.com/Therminator/Competition.htm

2 comments:

Anonymous said...

Fantastisk sak, og regner med at den er enklere å rengjøre enn annet utstyr. Hvordan rengjør du kobbercoilen?? Og dyppvarmeren??
Målte forresten vanntemperaturen fra krana her i Gamlebyen - og det er på jevne 5 grader.. Det burde gi kjøleren min god effekt ;-) Har du målt hos deg?

fei said...

Dyppvarmeren bruker du under oppkok så den trenger ikke være steril før bruk, den blir det under kok. Kobbercoilen settes til brygget de siste 15 min med kok og blir opgså da steril. Vask dem med varmtvann og såpe uten lukt. Varmtvann holdt lenge for meg.Du kan sikker bruke det middelet du hade kjøpt. 5C,det er bra, da går det fort som fy. 15min på 30L tenker jeg.
Jeg har 5,5c på vinteren og ca 10c på sommeren.